قاچاق آثار باستانی در بامیان
درباره وبلاگ


این وبسایت در تاریخ 17/3/1387 تاسیس شده است. موضوعات این وبلاگ عبارتند از تاريخ افغانستان.ورزش افغانستان جغرافياي افغانستان.آب وهواي افغانستان.توضیح کامل درباره ی قوم های افغانستان. آثارباستاني افغانستان اقتصاد افغانستان.عكس هاي از افغانستان وديگرمناطق آن دانلود جديدترين آهنگ هاي افغاني وغيره........



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 24
بازدید دیروز : 317
بازدید هفته : 24
بازدید ماه : 825
بازدید کل : 20279
تعداد مطالب : 180
تعداد نظرات : 27159
تعداد آنلاین : 4

.::: وبسایت تخصصي افغانستان:::.
موضوعات این وبسایت تاریخ.قرهنگ.جغرافیا.اقوام افغانستان وتمام مسائل مربوط به افغانستان هست.
سه شنبه 27 بهمن 1388برچسب:, :: 21:35 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

قاچاق آثار باستانی در بامیان

 

مقامات ولایت بامیان از قاچاق آثار باستانی این ولایت خبر می‌دهند. از چندسال پیش آثار تاریخی و سنگهای گران‌بهای این ولایت ازسوی افراد ناشناس به بیرون از کشور قاچاق می‌شوند. این در حالی‌است که بامیان در فهرست میراث فرهنگی جهان نیز جاي گرفته است.

 بامیان ولایتي تاریخی و کهن است که موجودیت پیکره‌های بودا، شهر غلغله، شهر ضحاک و بند امیر اهمیت ویژه ای به این ولایت بخشیده است. مقامات در این ولایت می‌گویند که در کنار اینها بامیان دارای معدن سنگهای گران‌بها نیز مي‌باشد که تاکنون شمار زیادی از آن استخراج نشده است.
به گفته وزارت فرهنگ، قاچاق آثار تاریخی به بیرون از کشور صدمه بزرگی به این ولایت وارد کرده است. سیدجمال فکوری، نماینده بامیان در پارلمان می‌گوید که از زمان سقوط طالبان ما همیشه شاهد قاچاق آثار از بامیان بوده‌ایم و متاسفانه دولت مرکزی اقدامات مؤثری انجام نداده است.
جواد ضحاک، رئیس شورای ولایتی بامیان می‌گوید که بامیان شهری باستانی است و در هرجای آن آثار تاریخی به چشم می‌خورد اما جلوگیری از قاچاق این آثار بسیار مشکل است.

حبیبه سرابی، والی بامیان می‌گوید که پولیس و امنیت ملی در قسمت قاچاق این آثار همکار بوده است اما باز هم نگرانی در مورد قاچاق این آثار وجود دارد. ژنرال محمدعوض نصیری، فرمانده پولیس بامیان می‌گوید که تدابیر ویژه‌ای را برای جلوگیری از قاچاق آثار تاریخی در دست دارد.
به‌تازگی نیز یک قلعه تاریخی در این ولایت کشف شده است. به گفته نجیب الله احرار، رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت بامیان و براساس گزارشات ابتدائی باستان‌شناسان این قلعه یک‌هزار و هشتصد سال قدامت دارد و مربوط به دوره بودایان می‌باشد.

به گزارش شبکه تلویزیونی طلوع، قاچاق و کاوش‌های خودسرانه معادن و سنگهای قیمتی در کشور پس از سالهای جنگ در بیرون از کشور به یک فرهنگ مبدل شده است. قاچاق آثار از سایر ولایات نیز نگرانی دولت را برانگیخته است و این کار افزایش نیز یافته است.

منبع:afghanistanhistory.ne



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب